27 Nisan 2016 Çarşamba

Yeni Nesil Ticaret Köyü: Lojistik Köy

Lojistik köy kavramı endüstri gelişimiyle ilk kez ABD'de ortaya çıkmıştır. Japonya’da da trafik sıkı şıklığ ını, çevresel, enerji ve i gücü maliyetlerini azaltmak için kullanılmıştır. İlk örnekleri Fransa’da geni ölçekte Paris bölgesel alanında Garanor ve Sogoris (Rungis)’te olu şturulmu ştur. Örne in Texas’taki Huntsville Limanı içerisinde, demiryolu/karayolu/havayolu taş ımacılık türlerini barındıran bir alandır. Burada Huntsville Uluslararası Havaalanı, uluslararası intermodal merkezi ve Jetplex Endüstri Parkı yer almaktadır. Benzer ş ekilde Kuzey Coralina’daki “Küresel Transpark” denilen alanda Texas, Ohio, Missouri, California, Alabama, Michigan, Newyork, Virginia gibi birçok alan içi potansiyel bir “inland port” olarak çalı şmaktadır. ABD New York/New Jersey’de yük taş ımasının artmasıyla ş ehir içinde a ğır ta şıtların oluş turduğ u trafik tıkanıklı ğının önlenmesi için lojistik köye benzer bir yapılanmaya gidilmiş tir. Burada lojistik köy yakla şımı iki amaçla uygulanmış tır:
- Az büyüme gösteren eski sanayi alanlarının iyile ştirilmesi.
- Yük amaçları için planlanmı birim geli imi (Planned Unit Development- PUD) denen oluş umların kurulması.
Avrupa’da ise kurulan lojistik köyler daha çok estetik açıdan zengin ve kamyon trafi ğini, kamyon taş ımacılığ ına ba ğlı olu şan çevresel kirliliğ i, lojistik hizmetlerin
dağ ınıklığ ı ve ana ula şım ağ ına yakın olan ve intermodal ta ımaya olanak sağ layan eski sanayi alanlarının kullanılması temeline dayanılarak oluş turulmu tur.Avrupa çapında 10 ülke’de (İtalya, İspanya, Fransa, Portekiz, Almanya, Danimarka,
Yunanistan, Macaristan, Ukrayna ve Lüksemburg) bulunan 62 lojistik köy Avrupa Lojistik Köyleri Birli ği (Europlatforms)’ne üyedir. 
Bu birli ğin amacı, lojistik köylerinin ve intermodal terminallerin ulaş ım ve lojistik faaliyetlerinin geliş imi bakımından stratejik önemini desteklemektir. Birlik bünyesindeki lojistik köylerinde
toplam 2400 i şletme faaliyet göstermektedir. Resimde görülen Bremen Lojistik Köyü'dür.
Bir lojistik köyünde olması gerekenler şunlar olarak tespit edilmi ştir:
- Büyüklük: En az 100 (250 acre) hektar yüzölçümüne sahip olmalıdır.
- Konum: Bir ehrin içinde ya da yakınında ama yerle im bölgelerinden uzakta olmalıdır.
- Eri şebilirlik: Karayoluyla mükemmel ula şım olanağ ı, sıklıkla demiryolu bağ lantılarına sahip, giriş kontrollü olarak yapılmalıdır.
- Yakınlık: Çok türlü taş ıma tesislerine, limanlara, iç suyollarına ve/veya havaalanlarına yakınlık ya da doğ rudan eri şim olanağ ı olmalıdır.
- Tasarım: Tasarım açısından planlı imar, konfor ve manzarası (şehir esteti ğine katkı) olmalıdır.
- Ofisler: Modern ofisler ve binaları (depolar) barındırmalıdır.
- Biliş im alt yapısı: Geli mşi iletşi im ve bilgi teknolojisi alt yapısı olması gerekmektedir.
Türkiye'de ise durum Avrupa 'ya göre vahimdir.Hali hazırda kurulmuş ve işletilmekte olan 1 tane Ankara'da Lojistik Köy vardır.Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları, TCDD, Türkiye’nin 11 yerinde lojistik köy kurmaya hazırlanmaktadır.Bu lojistik köylerin kamu-özel sektör i şbirli ği ile gerçekle tirilmesi dü şünülmektedir. Demiryolunun yanı sıra lojistik köyler kara, hava ve deniz ile de bütünle mi olacak; kombine taş ımacılık hayata geçecektir.
Hem ulusal hem de uluslar arası tüm nakliye, lojistik ve e ya dağ ıtımının çeş itl iş leticiler tarafından yürütüldüğ ü alanlar kabul edilen lojistik köylerin tamamlanmasıyla TCDD yılda 
yakla şık 6 milyon ton (% 35) daha fazla yük ta şımayı hedeflemektedir.Bugün, Avrupa’da sayıları 60’ı geçen ve sürekli yenilerinin planlandığ ı lojistik köyler yanında ülkemizde de toplam 15 lojistik köy projesi geli tirilmeye çalış ılmaktadır. Bir ülkenin kalkınması için ulaş ımın altyapısının ve politikalarının önemini kavrayabilen her birey lojistik köylerin ne anlama geldi ğini bilebilir. Ülkemizde yapılan lojistik köy uygulamaları hem ülke içi ulaş ım altyapılarının intermodal
çalı şan şekline dönü ştürecek hem de sağ lanan ta şımada ki bu devrimle dış piyasada rekabet gücümüz artacaktır. Ayrıca, trafikte rahatlatmaya yol açmasının yanı sıra şehirlerde ekonomik ve sosyal geli şime de katkı sa ğlayacak olan bu köyler hem şehir içi trafi ği rahatlatacak hem de taşımacılı ğı hızlandıracaktır. Bu sayede dünyaya kolayca ula acak Türk ürünleri, küresel sermaye ile de daha kolay rekabet edebilecektir. Aynı zamanda ülkemizde açılan her lojistik köy istihdam sağlayacaktır. Yurt dışından gelen ihraç ya da ithal malların kolaylıkla elleçlenmesini ya da transit taşımacılıkta ülkemizi kullanan lojistik araçların kolaylıkla her ihtiyacını gördüğü tercih edilen bir taşıma ülkesi olmamızı sağlayacaktır. Gelişmiş olan ülkelerde sayıca fazla olan lojistik köylerin ekonomiye katkıları fazladır. Dolayısıyla gelişmekte olan jeopolitik konuma sahip ülkelerin lojistik köylere bakış açısı geliştirilmelidir. Bu konuda yapılan panellerin toplantıların sayısı arttırılmalı , dış ticaret hacmi 1.000.000 $ geçen illere bağlantılı köyler kurulmalıdır. Artık eski, pis tır parklarından yorulmadık mı?







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder